[dragoș iorgulescu] blog | about | git

Sursa foto: evz.ro

Preambul

În fiecare dintre noi zace un mic tiran. Un mic psihopat care ar fi gata să-și impună, fără pic de scrupule, voia asupra lumii. Să cenzureze, să altereze, să elimine, să schimbe și chiar să taie-n carne vie, doar de dragul de-ași lăsa amprenta asupra lumii (la modul absolut propriu). Câtă vreme susținem cu înfocare că „dacă aș fi eu în poziție de conducere, să vezi ce-aș face!”, e clar că fix noi nu trebuie să ajungem factor de decizie.

Atât ofițerii naziști din lagărele de concentrare, cât și militarii din Gulagurile sovietice au fost oameni (am mai scris despre asta). Ba chiar unii dintre ei oameni prezentabili, cu familii acasă, pasiuni, hobby-uri și tot tacâmul. Asta ne spune că fiecare dintre noi poate ajunge să comită exact același tip de acțiuni, dacă nu chiar mai rele. Așadar, trebuie să lucrăm la propria persoană astfel încât dacă se ajunge în contextul în care s-ar putea manifesta în acel mod, să nu o facă și să dea un pas înapoi.

Personal nu suport zgomotul motoarelor „superbike”, sau „de viteză”. Pur și simplu, îmi pare ceva exagerat, fără sens, asurzitor, poluant (fonic și atmosferic) care vine la pachet cu o anumită atitudine cu care nu rezonez. Nici cu „chopperele” modificate să urle mai tare decât un elicopter nu sunt prieten. Chiar deloc.

Sunt conștient că nu toți motocicliștii sunt în aceeași oală! Am prieteni motocicliști și sunt niște oameni extraordinari. Citesc relatări ale altor motocicliști ce fie sunt pasionați de mecanică, fie călătoresc prin țară sau prin lume. Deci, nu dați cu pietre! ✌👍

După ani de zile în care înjuram în nopțile de vară de câte ori se găseau motocicliști de acest tip să facă mici „curse” pe bulevarde sau chiar pe străzi mai puțin circulate (mai ales când adunam ceva nopți cu somn întrerupt sau chiar absent din această cauză), mi-am dat seama că îmi fac singur rău (starea aceea febrilă și recurentă de nervi cumulată cu lipsa somnului a dus la un pic de hipertensiune) și nu se schimbă absolut nimic.

Cel mai important este că am realizat diferențele dintre oameni.

Așa cum eu nu îi pot înțelege pe cei ce simt nevoia să călărească un motor zgomotos cu 150 kmph (sau mai mult) în miez de noapte pe bulevardele orașului, nici ei nu ar înțelege de ce ador să împing o bicicletă încărcată la deal, în miez de vară și-n bătaia soarelui, cu transpirația șiroindu-mi pe față în vreme ce mă gândesc doar la capătul urcării și la mișcările ritmice ale pedalelor. Și asta este OK. Nu toți avem aceleași pasiuni, aceleași repere și același mod de-a funcționa. Și tocmai de aceea cred că soluția nu este să ne înjurăm și să visăm la cum ne-am tortura reciproc.

Nu de alta, dar s-ar putea să avem alte lucruri în comun și să nu ne dăm seama.

Propunerea

Plecând de la primul paragraf al acestui text, interzicerea și cenzura sunt, probabil, unele din cele mai dificile decizii. Iar uneori chiar nu își au locul și produc multe daune la nivel individual și social.

Mai mulți ne plângem de comportamentul acestor motocicliști ce gonesc frenetic prin oraș, zi și noapte. S-au făcut și măsurători fonice, iar zgomotul chiar nu este sănătos pentru nimeni pe termen scurt, mediu sau lung. Desigur, atrage atenția, iar mulți dintre acești oameni fix asta doresc.

Dar ce soluții s-au propus? Amenzi? Nu se va întâmpla nimic. Am făcut mai multe sesizări de-a lungul timpului către polițiile rutiere și locale ale zonelor prin care am locuit. Fie „s-a luat la cunoștință”, fie „nu s-a constatat în teren”, fie „am luat acțiuni”. Dar nimic nu s-a schimbat.

Încercând să înțeleg motivul din spatele acestor motocicliști, am ajuns să cred că au pur și simplu nevoie de manifestarea asta, mai ales mici întreceri între ei. Se simt bine, le crește ego-ul, impresionează fete (și câteva femei) și, cel mai probabil, chiar sunt pasionați de motociclismul de acest tip.

Ei bine, în loc să interzicem, cum ar fi să amenajăm un spațiu special pentru acest tip de activitate?
Sigur se găsește măcar o zonă în tot orașul ăsta haotic care să poată fi transformată în circuit de motociclism. Cu toate condițiile necesare unei bune desfășurări.

Spre exemplu, fostul velodrom de la Dinamo, care este cât un stadion și zace-n paragină de atâția ani. Sau unul dintre fostele terenuri industriale de pe Bd. Theodor Pallady.
Trebuie să fie ușor accesibil și să aibă cel puțin următoarele dotări:

• asfalt de foarte bună calitate (evident)
  • posibilitatea ca motocicliștii să ruleze „în linie dreaptă” în curse 1-la-1 („liniuțe”), dar și în circuit, pentru întreceri mai tehnice și de durată mai lungă
  • program non-stop
  • service moto non-stop
  • vestiare
  • terasă/cantină/restaurant cu specific, unde oamenii pot să servească o masă și să socializeze
  • panouri fonoabsorbante înalte de jur împrejurul circuitului (pentru a limita cât se poate de mult propagarea zgomotului în exterior)
  • instalație nocturnă
  • punct de asistență medicală

Accesul să se poată face prin abonament sau cu taxă per vizită. Și mai frumos ar fi dacă Primăria Capitalei ar subvenționa o parte din costul biletului, luând în calcul că manifestarea acestui hobby într-un mediu controlat reduce atât riscurile de accidente, cât și deranjul celorlalți locuitori din oraș și al copiilor acestora. Cred că ar fi chiar și un foarte bun atu într-o campanie electorală pentru primari.
În mod cert, este chiar și o idee de afacere. Nu ai cum să dai greș, căci doritori există și se vor găsi, mai ales dacă implementarea respectă toate standardele internaționale, dar și pe cele de bun simț.

Ceva trebuie să facem împreună. Orașul acesta este supraaglomerat și suprapopulat, iar situația se agravează rapid pe măsură ce și mai multe ansambluri rezidențiale se construiesc de la un an la altul pentru oamenii care continuă să vină către Capitală. Altfel, vom ajunge în situația-n care niște cetățeni ce s-au săturat de „motoare turate” vor descinde cu cuțite și macete către ochii, creierele și mațele acestor „rideri”, în vreme ce riderii se vor răzbuna prin asfixieri forțate, bătăi cu lanțuri și capete strivite de cizme sau greutatea unei motociclete.